Feil årsmodell og feil informasjon i bruktbilmarkedet
En enkel guide til hvordan du avdekker feil årsmodell, feil pris og misvisende annonser før du kjøper bil.

Feil årsmodell og misvisende annonser
Skal du selge bilen din ? Fyll ut registreringsnummer
Slik unngår du å bli lurt når du kjøper bruktbil på nett
Å kjøpe bruktbil i Norge skal være trygt og forutsigbart. Likevel ser vi stadig at kunder blir forvirret og i verste fall lurt fordi informasjonen i annonsene ikke stemmer. Feil årsmodell, uklare opplysninger om utstyr og vinterhjul og til og med rare VIN oppføringer gjør det vanskelig å vite hva du faktisk kjøper.
I denne artikkelen forklarer vi hva som skjer i bruktmarkedet, med konkrete eksempler fra Tesla Model Y og Tesla Model S. Vi forklarer forskjellen på årsmodell og registreringsdato og hvorfor du ikke kan stole blindt på det du ser på Finn.
Målet vårt er enkelt
Du skal forstå hva du ser og ta riktige valg
Ikke bli lurt av kreative annonser
Årsmodell er ikke alltid det samme som første registrering
En vanlig felle er å tro at årsmodell og første registreringsdato alltid er det samme. Det stemmer ikke.
Eksempel
En bil kan være produsert som 2023 modell, men først registrert i 2025. I mange annonser ser vi at forhandlere velger å fremheve registreringsåret som om det var årsmodellen. Det får bilen til å fremstå nyere enn den egentlig er..
For nye Tesla Model Y ser vi dette ekstra tydelig.
På Tesla Model Y kan du lese årsmodellen ut av VIN posisjon 10
- Bokstaven S betyr 2025 modell
- Bokstaven T betyr 2026 modell
Når en bil markedsføres som 2026 modell men VIN viser S vet vi at det i realiteten er en 2025 modell som er registrert senere. Det er ikke forbudt men det er misvisende hvis det ikke opplyses tydelig.
Dette gjelder spesielt Tesla Model Y men prinsippet gjelder alle biler
Du må vite forskjellen på årsmodell og registreringsdato
Det påvirker både pris og videresalgsverdi
Når prisen ser for god ut til å være sann
Vi ser ofte annonser som ved første øyekast virker mye billigere enn bilen vi selv selger.
Eksempel som ligner virkeligheten
Vi selger en Tesla Model Y 2026 modell med originale sommerhjul og vinterhjul til 599 000 kroner. Kunden gjør research og finner en annen Tesla Model Y annonsert til 569 000 kroner som også står som 2026 modell.
På papiret ser det ut som 30 000 kroner forskjell.
Når vi går nærmere inn i annonsen oppdager vi flere ting
- Vinterhjul er ikke inkludert
- Årsmodellen er feil oppgitt
- VIN peker mot tidligere årsmodell eller finnes ikke i det hele tatt
- Bilen har svakere spesifikasjon eller dårligere garanti
For kunden ser det likevel ut som om vi er dyre og den andre aktøren er billig. I virkeligheten sammenligner man ikke like produkter.
Dette skjer ikke bare med Tesla.
Det gjelder alle populære bruktbiler i Norge der prisjakt og synlighet på Finn styrer mye av konkurransen.
Når VIN ikke matcher virkeligheten
Vi har sett flere konkrete tilfeller der VIN i annonsen ikke stemmer med det som kommuniseres.
Eksempler vi ser
- VIN viser 2025 modell mens annonsen er merket som 2026 modell
- VIN er oppgitt men finnes ikke i tilgjengelige oppslag
- Flere like annonser med samme pris men ulike VIN og ulik info
For en vanlig kjøper er dette nesten umulig å fange opp. De fleste stoler på at det som står i annonsen er korrekt. Det skaper utrygghet i markedet og undergraver tilliten til bransjen.
Lokkepriser og biler som aldri blir solgt
En annen utfordring er annonser som kun er laget for å trekke deg inn i butikken.
Typisk ser det slik ut
- En bil ser ekstremt billig ut
- Det står at det er en ny årsmodell
- Når du ringer er bilen ofte akkurat solgt
- Forhandler forsøker å selge deg en annen bil med lignende spesifikasjon men annen årsmodell eller høyere pris
Ofte blir disse bilene liggende lenge på Finn. De fungerer mer som lokkemiddel enn som reelle kjøpsmuligheter. Samtidig brukes de som referanse når folk sammenligner pris med andre seriøse aktører.
Konkurranse i markedet er sunt så lenge den er rettferdig.
Når noen ikke følger spillereglene blir det som å spille fotball uten dommer.
Det ødelegger for alle som prøver å gjøre ting riktig.
Vårt eget eksempel med Tesla Model S
Vi har selv solgt en Tesla Model S Plaid som illustrerer hvordan dette bør gjøres riktig.
- Bilen var 2023 modell
- Første registrering var 03 07 2025
- Nybilgaranti gjaldt fra 2023
- Vi var helt åpne om både årsmodell og registreringsdato i annonsen
Dette er slik vi mener det skal gjøres
Kunden skal aldri sitte igjen og lure på hva som faktisk er riktig
Noen betaler for mye andre selger for billig
Markedet er aldri perfekt.
Det er alltid noen som betaler mer enn markedspris fordi de ikke vet hva bilen egentlig er verdt. De går til nærmeste forhandler eller første bil de finner på nett betaler prisen som står og gjør lite research. Den bilen kunne de kanskje fått billigere et annet sted.
Det er også alltid noen som selger for lavt.
De legger ut bilen sin for lav pris kanskje fordi de har dårlig tid eller undervurderer verdien. Noen som følger ekstra godt med kupper bilen og gjør det vi kaller et røverkjøp.
Dette skjer hele tiden.
Det betyr at markedspris aldri er et eksakt tall for alle.
Det betyr heller ikke at alle får 350 000 for sin Tesla Model Y selv om det er et realistisk nivå i dag for mange biler med riktig spesifikasjon.
Vårt ansvar som forhandler og ditt ansvar som kunde
Vi i Carzone mener at vi har et tydelig ansvar
- Vi skal oppgi korrekt årsmodell
- Vi skal være ærlige om registreringsdato og historikk
- Vi skal ikke bruke biler som lokkeobjekter
- Vi skal forklare pris og markedsbildet så godt vi kan
Vi ønsker et mer transparent og ærlig bruktbilmarked i Norge.
Aktører som bevisst sprer feil informasjon og later som de er billigst mulig på Finn for å få klikk har etter vår mening ingen plass i denne bransjen.
Som kunde har du også et ansvar
- Still spørsmål hvis noe virker for godt til å være sant
- Sjekk at informasjon om årsmodell VIN og registreringsdato henger sammen
- Ikke stol blindt på laveste pris i søket
- Velg aktører som er villige til å forklare og dokumentere
Vårt mål er å informere og veilede.
Din jobb er å bruke denne kunnskapen til å ta gode valg.
Når bør du bruke en aktør som Carzone
Du bør vurdere oss når
- du vil selge bilen uten å risikere å havne i lokkefeller eller rot med kontrakter
- du vil ha reell og ærlig vurdering av bilens verdi
- du ønsker oppgjør innen 24 timer og en ryddig prosess
- du verdsetter at noen faktisk sjekker det som står i annonsene og i dokumentene
Vi selger og kjøper nyere bruktbiler fra Høvik i Bærum med fokus på trygghet og transparens. Vi kan ikke love at vi alltid er billigst på Finn men vi kan love at du får en ekte bil til en reell pris der informasjonen stemmer.